Patricia Soto-Icaza

Ph.D. in Neuroscience, Pontificia Universidad Católica de Chile - DCCS Faculty Member

DCCS Faculty Member
Researcher Laboratory of Social Neuroscience and Neuromodulation, Research Center in Social Complexity, School of Government, Universidad del Desarrollo.

Ph.D. in Neuroscience, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Master’s Degree in Clinical Psychology, Child and Adolescent Psychology, University of Chile.
Degree in Psychology. Psychologist, mention in Clinical Psychology, Pontificia Universidad Católica de Chile.

LINES OF RESEARCH

Foundations of Social Cognition and Social Behavior

Research areas:
Social Neuroscience, Cognitive Neuroscience, Psychology, Social Neurodevelopment, Autistic Spectrum Disorders.

Contact Information:
Mail: patriciasoto@udd.cl
Telephone: 56 (2) 2327 9701
Address: Av. Las Condes 12461, Las Condes, Santiago de Chile.

PRODUCTS

PAPERS

  • Soto-Icaza, P., Vargas, L., Aboitiz, F. and Billeke, P. (2019). “Beta oscillations in the temporo-parietal region precede joint attention and correlate with explicit mentalization achievement in preschoolers with typical development and autism”. CORTEX, 113, April 2019. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2018.12.018.
  • Soto-Icaza, P. and Billeke, P. (2017) “Developmental Issues”. En Matson J. (Eds) Handbook of Social Behavior and Skills in Children. Autism and Child Psychopathology Series. Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-64592-6_4.
  • Billeke, P., Soto-Icaza, P., Aspé, M., Villarroel, V. and Rodríguez-Sickert, C. (2017). “Valuing other: Evidences from economics, developmental psychology and neurobiology”. En “Neuroscience and Social Science: The Missing Link”. Ibáñez A., Sedeño L. and García A.M. (Eds.). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-68421-5
  • Larrain-Valenzuela, J., Zamorano, F., Soto-Icaza, P., Carrasco, X., Herrera, C., Daiber F., Aboitiz, F. and Billeke, P. (2017). “Theta and Alpha Oscillation Impairments in Autistic Spectrum Disorder Reflect Working Memory Deficit”. Scientific Reports 7: 14328. doi:10.1038/s41598-017-14744-8.
  • Soto-Icaza, P., Aboitiz, F. and Billeke, P. (2015)”Development of social skills in children: neural and behavioral evidence for the elaboration of cognitive models”. Frontiers in Neuroscience 9:333. doi: 10.3389/fnins.2015.00333
  • Soto-Icaza, P. (2011). “Atención Conjunta y Autismo. Estudio en niños Preescolares entre 2 y 5 años de edad”. En “Investigaciones en Psicología Clínica Infanto Juvenil. Primer compendio de tesis de Magíster en Psicología, Mención Psicología Clínica Infanto Juvenil” (pp. 255-293). Santiago: Universidad de Chile.

PROJECTS

  • Adjudicación Convenio CONICYT PAI – Universidad del Desarrollo – Convocatoria Nacional Subvención a la Instalación en la Academia, Convocatoria 2019 PAI77190047. Investigadora responsable proyecto de investigación “Estudio multinivel de la convivencia escolar: Impacto de la diversidad del neurodesarrollo de la atención y del control cognitivo en la formación de redes de interacción social en cursos con programas de integración escolar”.
  • Asistente de investigación Proyecto Fondecyt: “Procesos cerebrales implicados en la toma de decisiones sociales: desentramando el rol de las cortezas de la región temporo-parietal”, a cargo del Dr. Pablo Billeke Bobadilla. Universidad del Desarrollo, Centro de Investigación en Complejidad Social (NeuroCICS). Santiago, Chile, Mayo 2015 al presente.

Logo CNA

Acreditado por Acreditado años